Remedii împotriva singurătății

Actualizată în: Sept. 18

Te preocupă singurătatea, a ta sau a unei persoane dragi? Ești îngrijorat pentru părinții tăi? Înainte de pandemie, obișnuiați să vă vizitați des? Copiii voștri petreceau timp cu ei, se jucau, făceau prăjiturele împreună? Ai vrea să mergi cu părinții tăi în oraș, să faceți excursii împreună, dar pandemia vă ține departe unii de alții?!

Vă sunați zilnic părinții, dar ei par din ce în ce mai triști, îngrijorați și însingurați?




Ce este singurătatea și cum afectează aceasta sănătatea?

 Singurătatea este o stare mentală, subiectivă în care te simți deconectat de ceilalți. Este diferit de izolarea socială - poți fi singuratic chiar și atunci când ești înconjurat de oameni la care ții. Singurătatea poate fi declanșată de amintirea unei persoane dragi dispărute, de sentimentul că ești neînțeles de către ceilalți, de relațiile nesatisfăcătoare din punct de vedere emoțional sau de accesul mai redus al contactului social datorat schimbării circumstanțelor vieții. Conform studiilor, singurătatea este una dintre cele mai mari probleme de sănătate cu care se confruntă astăzi oamenirea: este echivalentă cu fumatul a 15 țigări zilnic, pare a fi mai rău pentru sănătatea ta decât obezitatea și poate crește riscul de deces cu 29%.

Singurătatea și riscul de suicid

Nu pare surprinzător faptul că rapoartele despre singurătate și sinucidere au crescut dramatic în ultimii ani. Potrivit unui sondaj recent, mai mult de trei din cinci americani se consideră acum singuri. Datele guvernului federal arată că ratele de sinucidere au crescut cu mai mult de o treime din 1999 până în 2018. Studiile au demonstrat o asociere între singurătate, gânduri și comportamente suicidale - independente de depresie. Scăderea singurătății ar trebui să reprezinte, astfel, mai ales în anul 2020, o prioritate de sănătatea publică. 

Câteva sfaturi pentru combaterea singurătății

Așadar, ce poți face pentru a preveni singurătatea și a ajuta o persoană dragă? 
Deși nu avem suficiente date pentru a identifica cele mai eficiente intervenții în astfel de situații, următoarele principii vă pot ajuta:
1. Petreceți timp de calitate cu familia, prietenii și vecinii. Deși tehnologia poate contribui la stimularea conexiunilor, aceasta este departe de a fi perfectă: studiile ne arată că social media, de exemplu, este direct legată de creșterea singurătății. Conectați-vă într-un mod care funcționează mai eficient. Dacă aveți familia departe vorbiți la telefon sau faceți o convorbire video. Vorbiți cu vecinii peste gard sau mergeți împreună la o plimbare într-un parc.
2. Fii recunoscător. Singurătatea îi poate determina pe oameni să se concentreze doar asupra lor și asupra greutăților. Scopul acestui exercițiu este de a exprima aprecierea față de prieteni, familie, vecini și chiar străini.
3.  Concentrați-vă pe ceea ce puteți schimba. A petrece timp analizând situația dvs. actuală poate perpetua singurătatea și nu vă ajută; mai degrabă, concentrați-vă asupra unui lucru pe care îl puteți schimba și care ține de voința voastră. (nota traducătorului –mergeți pe jos 15 in fiecare zi)
4. Bucură-te să fii ocupat. Petreceți timp scriind, găsiți un nou hobby sau pur și simplu permiteți-vă să vă adânciți într-o nouă activitate. Lasăți creativitatea să strălucească!
5. Eliminați negativitatea. Înconjoarați-vă de oameni și activități care vă aduc bucurie. Luați în considerare să luați o pauză de la știri sau cel puțin limitați-vă consumul zilnic de media. 
6. Zâmbiți! Datele sugerează că doar actul de a zâmbi te poate face să te simți mai bine.
7. Fii bun, înțelegător și răbdător. Lucrați pentru a vă trata pe voi și pe ceilalți cu compasiune. Angajarea în interacțiuni plăcute îi poate ajuta și pe cei din jur și poate duce la conexiuni mai profunde.
8. Elaborați o rutină care să ofere echilibru și familiaritate. Creați un plan zilnic care să includă activitate fizică, timp pentru conectarea cu cei dragi, un proiect sau un hobby și o plăcere relaxantă.


*traducere după un text original din Harvard Medical Publishing contributor Stephanie Collier, MD, MPH

13 afișare
Logo-SOS-liniehd.jpg